Spring naar inhoud

Vandaag voor morgen

Vandaag voor morgen

Onze visie ‘Vandaag voor Morgen’ stuurt ons werk op vijf actielijnen: Energie, Materialen, Groen en blauw, Mobiliteit en Werken & welzijn. Zo verlagen we CO₂-uitstoot en afval, maken we buurten klimaatbestendiger en houden we wonen betaalbaar, comfortabel en gezond. Het meeste werk zit in energie: EFG-labels wegwerken, isoleren voor de toekomst en woningen aardgasloos maken. Ook op de andere thema’s zetten we stappen.

Hieronder een weergave van onze doelen voor 2025 en de realisatie daarvan.

Onze doelen voor 2025

Doel
E-, F- en G-labels: we werken ruim 500 E-, F-, G-labels weg en houden dan nog 2.685 woningen met EFG-labels over om de jaren erna weg te werken.

E-, F- en G-labels

We geven voorrang aan het uitfaseren van E-, F- en G-labels. Dat is nodig voor de nationale prestatieafspraken (vóór 2029) en voor betaalbaarheid voor bewoners. De woningen met een E-, F- of G-label liggen sterk verspreid: eind 2025 waren er ruim 2.850 in meer dan 300 gebouwen, waarvan 100 in monumenten en circa 750 in 150 VvE’s.

In 2025 werkten we ongeveer 350 E-, F- of G-labels weg. Dat is minder dan verwacht door onder meer flora- en faunavergunningen. Er lopen wel veel projecten die later resultaat geven. In VvE’s kost besluitvorming extra tijd en is de financiële ruimte vaak beperkt. We werken met VvE’s aan realistische meerjarenplannen.

Isoleren

We isoleren met De Standaard als richtlijn, maar zonder onnodige kosten en overlast. Daarom hanteren we een marge voor woningen waar net niet die standaard gehaald wordt. Zo maken we woningen gasloos klaar met een prettig binnenklimaat.

In 2026 differentiëren we verder per warmteoplossing, omdat De Standaard soms niet nodig is (bij warmtenetten) of juist te weinig comfort biedt (bij vooroorlogse woningen). Eind 2025 voldeed circa 13% van onze voorraad aan De Standaard en 20% aan De Standaard plus 10 kWh.

Met het isoleren van woningen beogen we het energieverbruik terug te dringen en het comfort te verhogen

Warmtenet

We maken onze voorraad stap voor stap gasloos om uitstoot te verlagen en de energierekening voorspelbaar te houden. Eind 2025 was 20% van de voorraad gasloos verwarmd. In 2025 zetten we 409 bestaande woningen om (Dawesflat en SSF+ aanpalende woningen). Het Alhenablok schuift door naar begin 2026.

We bereiden aansluitingen voor op het Open Warmtenet Delft (vanaf 2026) en voeren gesprekken over Crabbehof in Dordrecht. In Rotterdam liggen grote gebiedsaanpakken vrijwel stil: warmtepartners houden pas op de plaats en landelijke uitwerking van regels en tarieven laat op zich wachten. Gemeentelijke ‘wat en wanneer’-kaarten waren in 2025 nog niet gereed.

Warmtepompen

In 2025 startten we een pilot met hybride warmtepompen in eengezinswoningen om te leren over kosten, inpasbaarheid, onderhoud en comfort. Uitvoering wordt verwacht in 2027. In 2026 starten we ook een pilot bij appartementen, zodat we ook daar van het gas af kunnen.

Zonne-energie

Zonne-energie helpt bij de energietransitie, maar de businesscase stond in 2025 onder druk (afbouw salderen, terugleverkosten en flora faunakosten). Bewoners maakten zich zorgen; soms vroegen zij om panelen te verwijderen. Daarom legden we in 2025 geen nieuwe panelen. We adviseren bewoners met zonnepanelen over hoe ze het meeste profijt kunnen hebben van het gebruik van de energie van de zonnepanelen op hun dak: bijvoorbeeld door overdag de wasmachine te laten draaien op zonne-energie in plaats van ‘s avonds via het elektriciteitsnet. We verwachten verbetering als opwek en verbruik beter samenvallen door techniek en gedrag. We passen onze aanpak voor het leggen van nieuwe panelen daarop op tijd aan.

Duurzame renovatie en nieuwbouw

Met onze co makers verduurzamen we renovaties. In 2025 realiseerden we een biobased woning in de Dawesflat (isolatie, verf en keuken). In 2026 kiezen we welke biobased maatregelen we structureel inzetten.

Voor duurzaam nieuwbouw werken we in het Platform Ontwikkeling Rotterdam aan Paris Proof bouwen: twee derde minder energiegebruik en materialen met een lage CO₂ voetafdruk. In 2026 rekenen we projecten door met het POR protocol en sturen we in pilots op MPG. In ten minste één project komt Paris Proof materiaalgebruik in zicht.

Dawesflat

Klimaatadaptatie

We nemen hitte, wateroverlast en droogte mee in plannen en werken in alle gemeenten samen met partners. In Rotterdam startten we in 2025 een pilot tegen hittestress. De uitkomsten vormen ons nieuwe beleid, dat we begin 2026 willen vaststellen. We treffen maatregelen vooral op natuurlijke momenten zoals onderhoud en renovatie.

Energiearmoede

Samen met gemeenten bestrijden we energiearmoede via SPUK middelen en energiecoaches. In Rotterdam ondersteunden coaches bewoners op plekken met de grootste problemen. Dit komt bovenop renovaties en andere besparingsmaatregelen. Capaciteit vrijmaken blijft een uitdaging.

Duurzaamheid – eigen organisatie

• Vervoer: 
We reizen steeds duurzamer: OV, deelvervoer en fiets. In 2025 namen we 2,5 keer zoveel deelvervoer als in 2024 (van circa 1.100 naar 2.800 km). 98% van onze bedrijfsauto’s is elektrisch; 50% van de bussen ook, in 2027 100%. Ecologische reiniging van onze auto's bespaarde al 200.000 liter water.
• Huisvesting
In 2025 verhuisde ons regiokantoor in Dordrecht naar de Short Stay Facility. Onze totale kantoorruimte daalde naar 6.000 m² (was 12.000 m² in 2021). We maken een nieuw huisvestingsplan voor de periode 2028 - 2033 met als uitgangspunten minder verspilling, meer flexibiliteit en een toekomstbestendige werkomgeving.
• Algemeen
In 2026 actualiseren we ons zero wasteplan. We blijven scherp op verbruik (reizen, delen en fietsen, printen, post, afval). Resultaat tot nu toe: papier/karton daalde van 39.000 kg (2023) naar 27.000 kg (2025); restafval van 32.000 kg naar ruim 30.000 kg. Door herhuisvesting was 2025 een piekjaar; we verwachten verdere daling.

Ons interne Green Team maakte in 2025 een nieuwe start. De collega’s in dit team zijn enthousiast over duurzaamheid, activeren de andere collega's en maken onder meer duurzaamheid vanzelfsprekend in het dagelijkse werk.

Inmiddels is 98% van onze personenauto's elektrisch; 50% van de bedrijfsbussen ook, in 2027 100%